0

6 syytä miksi tumman suklaan syönti kannattaa.

translation missing: fi.blogs.article.author_on_date_html

Tutkimukset osoittavat, että tumma suklaa (valitettavasti tämä kategoria ei sisällä karamellitäytteistä valkosuklaata…) on täynnä terveydelle hyödyllisiä ravintoaineita. Lue tämä teksti, jos halua tietää 6 hyvää perustelua sille, miksi tumman suklaan syönti kannattaa. 

1) Tumma suklaa on erittäin ravintorikasta

Voit huoletta syödä suklaata, jossa on korkea kaakaopitoisuus (toki kohtuus kaikessa!): se sisältää nimittäin erittäin paljon ravintoaineita. Tumma suklaa, jonka kaakaopitoisuus on n. 70-85%, sisältää mm. rautaa, magnesiumia, kuparia, kuituja ja lukuisia mineraaleja. Monet supermarketeissa myytävät suklaalevyt sisältävät kuitenkin myös paljon sokeria, joten emme kuitenkaan suosittele aterioiden korvaamista pelkästään suklaalla.

2) Tumma suklaa on merkittävä antioksidanttien lähde.

ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity ) on menetelmä, jolla mitataan elintarvikkeiden antioksidanttipitoisuutta. Vaikka testin ekologista pätevyyttä on kyseenalaistettu, voidaan tumman suklaan antioksidanttipitoisuutta silti pitää huomattavana. Raa'at käsittelemättömät kaakaopavut sisältävät testin mukaan kaikkein eniten antioksidantteja.(https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity) Olen esimerkiksi itse huomannut, että tumman suklaan syöminen on usein vienyt alkavan flunssan oireet mennessään.

Erään tutkimuksen mukaan tumma suklaa sisältää jopa enemmän antioksidantteja kuin muut testatut hedelmät ja marjat, kuten mustikat ja Acai-marjat! Lue tutkimus täällä.

3) Tumma suklaa voi tehostaa verenkiertoa ja alentaa verenpainetta

Seuraavaksi luvassa on hieman teknisempää tietoa… Tärkeinä on tietenkin, että kyseessä on jälleen yksi hyvä syy sille, miksi tumman suklaan syönti kannattaa! Jos olet kiinnostununut tietämään enemmän, miten suklaa tehostaa verenkiertoa ja alentaa verenpainetta, niin tutustu mm. seuraaviin tutkimuksiin: 

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207783

http://ajcn.nutrition.org/content/95/3/740.long

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=412211

http://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2003/12000/Flavanol_rich_cocoa_induces_nitric_oxide_dependent.16.aspx

 

4) Tumma suklaa voi alentaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Tutkimukset osoittavat, että tumman suklaan ainesosat ehkäisevät LDLkolesterolin hapettumista (Low Density Lipoprotein-kolesteroli), mikä tarkoittaa pitkässä juoksussa sitä, että kolesteroli ei kiinnity verisuonten seinämiin. Tämä pienentää puolestaan riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin tulevaisuudessa – ei hassumpaa, vai mitä?

Mielenkiintoinen, 470 vanhempaa miestä kattava tutkimus on osoittanut, että kaakao vähentää sydän- ja verisuonitautien aiheuttamien kuolemantapausten riskiä 50%:lla 15 vuoden aikana! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16505260/). Toinen tutkimus osoittaa, että vähintään 5 kertaa viikossa nautittu tumma suklaa vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin 57%:lla! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20858571). On kuitenkin todettava, että yllä mainitut tutkimukset ovat tarkkailututkimuksia, joten voi olla, että vaikutusten taustalla on suklaan lisäksi muitakin tekijöitä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että 5 kertaa viikossa nautittu suklaa kuulostaa varsin kohtuulliselta.

 

5) Tumma suklaa suojaa ihoasi auringolta

Jälleen yksi hyvä syy syödä tummaa suklaata – se auttaa suojaamaan ihoa auringon säteiltä! Jos ihosi on palanut auringossa, voi tumman suklaan nauttiminen tehostaa ihon verenkieroa ja siten lisätä sen tiheyttä ja kosteutta! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16702322).

 

 

6) Tumma suklaa tehostaa aivojen toimintaa! 

Tutkimukset osoittavat, että suklaa voi tehostaa aivojen aktiivisuutta. Nyt viimeistään sinun ei tarvitse enää tuntea huonoa omaatuntoa tumman suklaan syönnistä. Tumma suklaan on osoitettu lisäävän aktiivisuutta aivoissa (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794461). Kaakao sisältää stimulantteja, kuten kofeiinia, mikä voi selittää aktiivisuuden lyhytkestoista lisääntymistä aivoissa. http://link.springer.com/article/10.1007/s00213-004-1898-3


translation missing: fi.blogs.article.share_this_post



← translation missing: fi.blogs.article.older_post translation missing: fi.blogs.article.newer_post →

Tässä on mitä asiakkaat tykkää

20/02/17

Yllättyvän hyvän näköinen ja mukava ote.

Kettlebell 28 kg - Nordic Strength ®

Kahvakuula 28 kg - Nordic Strength ®

En ollut odottanut että näin ”halpa” kahvakuula oli niin massiivinen. Ihan varmasti hinnan arvollinen! Biörn A.

06/03/17

Huumaava Hulavanne

Hulavanne 1,5 kg

Hulavanne 1,5 kg

Luki että vannes oli vihreä, mutta sain vaaleanpunaisen/harmaan. Ei haittaa mitään. Toimii täydellisesti. Edullinen! Anna S.

20/02/17

Rakastan tätä painosettiä. Ylitti

Bodypump setti PRO - 20kg

Bodypump setti PRO - 20kg

Rakastan tätä paino settiä. Ylitti odotukseni! Suzanna B.


365 päivän palautusoikeus & hintataku