0

Miksi proteiini on tärkeää painonpudotuksessa?

translation missing: fi.blogs.article.author_on_date_html

Mikäli laihduttaminen ei yrityksistä huolimatta tahdo onnistua, niin on hyvä kääntää katse ruokailutottumuksiin. Tärkeintä ei ole vähentää ruuan saantia minimiin, vaan pitää huolta siitä, että ruokavalio tukee laihduttamista parhaalla mahdollisella tavalla. Sen sijaan, että korvaisit kaikki ateriat vihreällä salaatilla, on hyvä lisätä aterioiden proteiinipitoisuutta. Tämä on yksi tehokkaimmista tavoista pudottaa painoa! 

Tutkimukset osoittavat, että proteiini pitää tehokkaasti kylläisenä ja ehkäisee näin ylensyömistä. Siksi on hyvä aloittaa päivä aamiaisella, joka sisältää paljon proteiinia. Unohda siis vauhdissa nautittu omena ja kuppi kahvia, ja hemmottele itseäsi sen sijaan englantilaisella aamiaisella tai sokerittomalla rahkalla ja pähkinöillä. 

Onko aamiaisen syöminen välttämätöntä?

On yleinen väärinkäsitys, että aamiaisen väliin jättäminen edesauttaisi laihtumista. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että aamiaisen syömättä jättämisellä ei ole minkäänlaista vaikutusta painon pudotuksen kannalta. (http://authoritynutrition.com/is-skipping-breakfast-bad/). Toisaalta aamiaisen syöminen on erittäin tärkeää kehon käynnistymiselle aamulla. Aamupalalla on osoitetusti positiivinen vaikutus mielialaan, erityisesti koululaisten, teini-ikäisten ja eri potilasryhmien keskuudessa. Tämä pätee tietysti vain silloin, kun aamiainen on oikeanlainen. Huolimatta siitä, kuinka herkullisia suklaamurot tai muromysli olisivat, eivät ne ole paras tapa aloittaa aamua terveyden kannalta. Hyvä aamiainen sisältää proteiinia ja terveellisiä ravintoaineita.

Proteiini on ehdottomasti tärkein ravintoaine painonpudotuksessa.

 

Keho käyttää enemmän kaloreita prosessoidessaan proteiineja kuin esimerkiksi rasvoja tai hiilihydraatteja. Lisäksi proteiini pitää kylläisenä pidemmän aikaa. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524030/).

Proteiinipitoinen ateria pitää kylläisenä pitkään. 

Monet tutkimukset osoittavat, että proteiinipitoinen aamiainen vaikuttaa ruokailutapoihin, sillä aamulla nautittu proteiini vähentää nälän tunnetta myöhemmin päivällä. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25889354). Tämä johtuu siitä, että proteiini aktivoi ruokahalua sääteleviä signaaleja kehossa, minkä ansiosta ruokahalu heikentyy ja ylensyönnin riski pienenee. MRI-kuvaukset ovat lisäksi osoittaneet, että proteiinipitoinen aamiainen vähentää aivojen signaaleja, jotka säätelevät ruokahalua sekä palkitsemiseen perustuvaa syömistä. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21546927).

Miten proteiinipitoinen aamiainen edistää laihtumista. 

Kuten sanottua, proteiinipitoinen aamiainen heikentää ruokahalua, mikä voi edesauttaa painonpudotusta.  

Ylipainoisia nuoria koskeva tutkimus Kiinassa on osoittanut, että nuoret laihtuivat 3 kuukauden aikana merkittävästi, kun maissipohjainen aamiainen vaihdettiin kananmunapohjaiseen ateriaan. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24923232).

Vaikka nopea laihtuminen on monen toiveena, ei koko aterian väliin jättäminen tuota tehokkaita lopputuloksia. Tämän sijaan olisi syötävä proteiinipitoisia ruokia, jotka hillitsevät ruokahalua ja lisäävät kylläisyyden tunnetta.  

Mitä elintarvikkeita aamuisin kannattaa syödä?

Vastaus on lyhyt ja ytimekäs: KANANMUNAA!

Kananmuna on äärimmäisen ravintorikas ja proteiinipitoinen elintarvike. Tämä ei toki tarkoita sitä, että sinun kannattaisi syödä munia joka ikinen päivä loppuelämäsi ajan. Koita kuitenkin pitää huolta siitä, että saat tarpeeksi proteiinia aamiaisella. Kananmunien lisäksi hyviä elintarvikkeita ovat kala, kana ja erilaiset maitotuotteet. Markkinoilla on nykyisin esim. lukuisia sokerittomia rahkatuotteita, joita on helppo nauttia kiireessäkin. Mutta muista aina valita sokeriton vaihtoehto, sillä valikoimissa on myös lukuisia sokeripitoisia vaihtoehtoja. 

Piditkö sisällöstä? Voit mielellään jakaa sen. 


translation missing: fi.blogs.article.share_this_post



← translation missing: fi.blogs.article.older_post translation missing: fi.blogs.article.newer_post →

Tässä on mitä asiakkaat tykkää

20/02/17

Yllättyvän hyvän näköinen ja mukava ote.

Kettlebell 28 kg - Nordic Strength ®

Kahvakuula 28 kg - Nordic Strength ®

En ollut odottanut että näin ”halpa” kahvakuula oli niin massiivinen. Ihan varmasti hinnan arvollinen! Biörn A.

06/03/17

Huumaava Hulavanne

Hulavanne 1,5 kg

Hulavanne 1,5 kg

Luki että vannes oli vihreä, mutta sain vaaleanpunaisen/harmaan. Ei haittaa mitään. Toimii täydellisesti. Edullinen! Anna S.

20/02/17

Rakastan tätä painosettiä. Ylitti

Bodypump setti PRO - 20kg

Bodypump setti PRO - 20kg

Rakastan tätä paino settiä. Ylitti odotukseni! Suzanna B.


365 päivän palautusoikeus & hintataku