0

Onko kahvi epäterveellistä?

translation missing: fi.blogs.article.author_on_date_html

Onko kahvi epäterveellistä?

Kahvin epäterveellisyydestä ja terveellisyydestä on kiistelty vuosia. Useat pitävät kahvia nestemäisenä kultana, joka tekee terveydelle ainoastaan hyvää. Toiset voivat puolestaan luetella 117 syytä, miksi kahvi on epäterveellistä. Tästä artikkelista voit lukea, mikä asian todellinen laita on.

Jos olet yksi heistä, jotka eivät kykene aloittamaan aamua ilman kupillista kahvia, niin luvassa on hyviä uutisia. 

Kahvi sisältää nimittäin lukuisia hyviä kehon tarvitsemia ravintoaineita. Kahvissa on esimerkiksi erittäin paljon antioksedantteja, B2-, B5-, B1- ja B3-vitamiineja sekä magnesiumia.

Kahvilla on todistetusti terveyttä edistävä vaikutus ja sen on todettu alentavan riskiä sairastua Altzheimerin tautiin, parkinsonin tautiin, veritulppaan tai masennukseen.(http://www.healthy-holistic-living.com/coffee-good-bad.html?t=SOE, http://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-pavirker-den-daglige-kop-kaffe-din-sundhed). Silloin tällöin nautituilla yksittäisillä kupeilla ei välttämättä ole suurta vaikutusta, sillä vitamiinipitoisuudet eivät olet erittäin korkeita. Mutta jo 3-4 kahvikuppia päivässä saa aikaan mitattavia vaikutuksia.

Toisaalta kahvin tiedetään tunnetusti sisältävän paljon kofeiinia. Kofeiinia pidetään nykyisin lähes kirosanana, mutta sillä on myös myönteisiä vaikutuksia. Kofeiini tehostaa aivojen toimintaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Monet tutkimukset osoittavat, että kofeiini antaa aivoille lyhytkestoisen piristyksen, joka parantaa mielialaa, reaktioaikaa, valppautta ja kognitiivisia toimintoja (http://link.springer.com/article/10.1007/s00213-002-1175-2).

Kofeiinilla on myös ei-toivottuja vaikutuksia, kuten ahdistuneisuutta ja unettomuutta. Liika kahvinjuonti nostaa sykettä, mikä voi tuntua epämiellyttävältä ja aiheuttaa paniikinomaisen tunteen. Kahvia ei kannata juoda, jos olet yliherkkä kofeiinille, sillä se voi aiheuttaa ylivirittyneen tilan. Myöhään iltapäivällä tai illalla nautittu kahvi voi myös aiheuttaa unettomuutta.  

Kofeiinin huonoihin puoliin kuuluu myös se, että se aiheuttaa riippuvuutta. Jos kahvia juo säännöllisesti, keho tottuu vähitellen kofeiiniin, eikä kahvi aiheuta samoja positiivisia ja piristäviä vaikutuksia kuin ennen. Kahvin juomatta jättäminen voi myös aiheuttaa fyysisiä vieroitusoireita, kuten päänsärkyä, ärtyneisyyttä ja väsymystä muutaman päivän ajan. 

 

Onko kahvinjuonti kannattavaa vai ei?

Monet merkittävät tutkimukset osoittavat, että kahvilla on terveyttä edistävä vaikutus. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kahvin vaikutus on varsin yksilöllistä. Jos kahvinjuonti aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia kehossa, kannattaa asiasta keskustella oman lääkärin kanssa. 

Mutta jos nautit kupin aamukahvia ja toisen kupin iltapäivällä, niin voit rauhassa jatkaa samaan tapaan. Kippis! 


translation missing: fi.blogs.article.share_this_post



← translation missing: fi.blogs.article.older_post

Tässä on mitä asiakkaat tykkää

20/02/17

Yllättyvän hyvän näköinen ja mukava ote.

Kettlebell 28 kg - Nordic Strength ®

Kahvakuula 28 kg - Nordic Strength ®

En ollut odottanut että näin ”halpa” kahvakuula oli niin massiivinen. Ihan varmasti hinnan arvollinen! Biörn A.

06/03/17

Huumaava Hulavanne

Hulavanne 1,5 kg

Hulavanne 1,5 kg

Luki että vannes oli vihreä, mutta sain vaaleanpunaisen/harmaan. Ei haittaa mitään. Toimii täydellisesti. Edullinen! Anna S.

20/02/17

Rakastan tätä painosettiä. Ylitti

Bodypump setti PRO - 20kg

Bodypump setti PRO - 20kg

Rakastan tätä paino settiä. Ylitti odotukseni! Suzanna B.


365 päivän palautusoikeus & hintataku